VM i skak - En anderledes aften
Af : Johnni Marcussen

Der var klubaften i mandags, men det var ikke en helt normal klubaften. Sambarytmerne var nemlig budt indenfor, og der var pyntet op til VM i skak. Hvert bræt var blevet til et VM stadion, og hver spiller var blevet til en af de deltagende nationer ved fodbold-VM.

I alt var 24 deltagere mødt op. De startede med tilfældigt at trække en af de 24 nationer (Gruppe E og H fra fodbold-VM var sorteret fra), og herefter skulle de spille 3 gruppekampe i samme grupper, som fra fodbold-VM. Efter gruppespillet gik alle 1er og 2er videre, imens der blev spillet omkamp, så 4 af 6 3er også gik videre. I alt gik 16 af de 24 hold altså videre.

Herefter forløb aftenen med 1/8-delsfinaler, kvartfinaler, semifinaler og til sidst finalen. Men i modsætning til fodbold-VM blev ingen sendt hjem efter gruppespillet. Der blev spillet om alle placeringer. Så tabte man fx i 1/8-delsfinalen, skulle man spille om 9.-16. pladsen mod de andre tabere fra 1/8-delsfinalen.

I sidste ende løb Bosnien-Herzegovina (Carsten Bank Friis) med sejren efter finalesejr over Mexico (Jens Christian Hansen). I bronze finalen vandt Nigeria (Lasse Nielsen) over Portugal (Kim Hede).

Vinderen fik selvfølgelig overrakt VM pokalen (Okay, det var en øl med en VM pokal på) og guldmedaljer (Okay, det var chokolademønter). Til 2. pladsen og 3. pladsen var der hhv. en sølvbarre og en bronzebarre (Okay, det var en guldbarre med et mærkat på). Og så var der en speciel pris til "Best Young Player", som gik til Kroatien (Simon Hansen), som fik en flot 10. plads.

I højre side kan ses billeder fra en rigtig hyggelig og speciel aften. Jeg tør næsten godt love, at der ikke er lavet noget lignende i en skakklub før.