Adesh Easwaralingam – 19 år – Fredericia Skakforening

Adesh har spillet skak siden han var syv år gammel. Han lærte det med sin bror Jenith af et skakprogram på computeren. Siden begyndte de til skoleskak, og Adesh blev bidt af en gal skakspiller. Især kunne han godt lide han var lid,t dygtigere end de andre til at løse opgaverne. Og så er han også bare et konkurrence­menneske.

Det er anden gang han er med til den internationale turnering i sin egen klub. Sidst var før Corona. Denne gang repræsenterer han klubben på en ganske særlig måde, da han vandt klubmesterskabet her i foråret. ”Jeg tænkte det måtte ske på et tidspunkt”, siger han, ”for jeg har før fået mange point. Et år fik jeg otte point ud af ni, men så var Niels Jørgen Friis med og fik 8 ½”. Sejren betyder også, han vil blive udfordret af klubbens øvrige spillere til simultan.

Adesh deltog også i EM i Slovenien her i år. Han fik fire point med remiser mod stormestre og internationale mestre. Men ellers var det bare sjovt at være med, og få sat ansigter på skakspillere, han har fulgt igennem årene.

Lige nu har Adesh sabbatår og er lærervikar på sin gamle skole, og det giver ham mere tid til skak. Han planlægger at læse på universitetet, men har endnu ikke besluttet hvilket fag. Ansøgningsfristen er om lidt mere end en måned, men skakspillere er jo heldigvis trænede i at vælge i en presset situation.

Vi ønsker alt muligt held og lykke med både skak og studier.