Stormester Stellan Brynell

Den stærkeste gruppe i Fredericia Skakfestival prydes sædvanligvis af en stormester. I år er det den skånske Stellan Brynell.

Stellan er en fuldblods skakprofessionel. Han er født i Malmø 1962 og har levet meget af sit liv i den svenske og danske skakverden. Han lærte spillet af sin far i en alder af 10 år; han meldte sig snart ind i en lokal skakklub, hvor han hurtigt gjorde gode fremskridt. Han fortæller, at VM-matchen Spasskij-Fischer 1972 gjorde et stort indtryk på ham – som på så mange andre på den tid.

Som ung påbegyndte han ingeniørstudiet i Lund; men skakken fik overtaget, og siden har han levet af spille og undervise i skak samt forskellige andre skakrelaterede aktiviteter.

Titlen som international mester (IM) opnåede han som 28-årig. Stormestertitlen erhvervede han som 40-årig, hvilket viser, at det er muligt at gøre store fremskridt i skak i en mere moden alder. Desuden blev han svensk mester 1991 og 2005; han har deltaget 5 gange på det svenske landshold ved skak-olympiader, og desuden været kaptajn for det svenske landshold ved 5 andre olympiader.

Stellan har været aktiv i det danske skakliv igennem det meste af sit liv. Han har været fast mand på Nordkalotten’s 1.-hold i den stærkeste danske række, Skakligaen, gennem mere end 25 år.