Skak Olympiade 2024 Budapest – del 1

Som de fleste ved, så har jeg fået den store ære at være dommer ved Olympiaden i Budapest. En opgave, som jeg har set meget frem til siden jeg fik besked for 3 måneder siden.

Olympiaden spilles mellem d. 10. og 22.september. Først dagen består dog kun af åbningsceremonien, som er forbeholdt spillere, officials og presse.

Efter en del taler og musik – blandt andet den officielle olympiade sang – blev den olympiske flamme båret ind – og af hvem andre end Judith Polgar. Hun (og søstrene) er nærmest national helte. Helt sikkert at jeg har en bog med alle 3 autografer inden jeg skal hjem.

Dagen efter var det så afsted til spillesalen kl. 10, hvor vi blev instrueret i forskellige ting, lige som vi satte 1. rundes match op.

Efter frokost var der så tid til det vi er kommet for – skakken. Vi møder ind 2 timer før match start; spillere kan komme ind 1 time før.

Selve indgangen til spillesalen er igennem metaldetektor. Og de er skrappe. 1. dagen havde jeg problemer med min lighter, men det lykkedes efter 10 minutter at overbevise en official om at cigaretter ikke er meget værd uden den.

Indtil nu har jeg dømt Seychellerne – Albanien. En noget forvirret match, da Seychellerne kun stillede med 3 spillere grundet sygdom. Og 2 af disse ville have godt af at kigge forbi vores junior træning. Men sådan er det nederst i rækkerne. Nogle hold er med for at vise flaget og lære. Seychellerne var mat i 6 (!), 8 (!) og 18 træk.

2. runde var Kosovo – Liechtenstein. Her var der ganske normale forhold, selv om Kosovo vandt 4-0.

3. runde havde jeg atter en travl dag i kampen Vanuatu mod Liberia. Ikke med spillet, men Liberias bræt 2 begyndte under partiet at få alvorlige mave smerter. Så til sidst måtte jeg tilkalde læge; han og ambulance permanent tilstede. Hun fik noget smerte stillende og spille kampen færdig.

Efter partiet var hun ikke i stand til at rejse sig, og lægen måtte atter forbi. Han beordrede hende på hospital, og jeg vil tro at det er blindtarmen. Hun var virkelig dårlig. Jeg vil i dag høre holdet af, og hvis hun stadig er indlagt, så vil jeg forsøge at få en æske chokolade med ind i morgen.

Mange hold stiller op i farverigt tøj. Her er f.eks. Vanuatu.

Der er rigtig meget mere at fortælle, men det bliver i næste reportage.