Simultan mod klubmesteren: Mikkel Vinther Motzkus

Af Hans Ulrich Christensen (billeder) og Carsten Bank Friis (tekst)

Sæsonstarten var sædvanen tro simultan med klubmesteren – som jo desværre ikke er mig 😉

Tiden var ikke den samme som vi plejer med 1½ time + 30 sekunder pr. træk til både simultan spilleren og udfordrerne, men derimod 2 timer til Mikkel og 1 time til os andre, og med kun 10 modstandere, så var det forkert, Mikkel fik overhovedet ikke problemer med tiden, medens der flere steder var problemer med tiden hos os andre!

Nå til selve matchen:Jeg selv kom lidt for sent, men fik lov til at deltage alligevel! Stille og roligt fik jeg noget pres og derefter et par bønder, hvor Mikkel fornuftigt valgte at give op, for ikke at spilde mere energi på det parti.

Næste afgørelse fik vi i Majas parti, der med sort klarede sig flot ud af åbningen med stort set lige spil. Maja kunne have fået en yderst behagelig stilling, hvor hun nok havde stået marginalt bedre, men efter lidt afbytning var det Mikkel, der trængte ind i hendes stilling, men med aktivt modspil fik hun en ret enkel remis.Lasse fik med sort noget pres der til sidst blev for meget for Mikkel, der måtte kapitulere

Rækkefølgen herefter er så ikke helt nøjagtig (og det var ikke alle partierne, som jeg så helt dybt…):Mathias spillede remis, selv om han havde lidt pres til sidst, men Mikkel kunne også kynisk have spillet på hans tid, da Mathias kun havde 2-3 minutter tilbage!

Hans Ulrich spillede også remis, hvilket også var helt rimeligt. Arne havde problemer, men Mikkel indkasserede en bonde for hurtigt – han kunne have sikret sig, at Arne nærmest ikke kunne have rokket med ørene – hvorved Arne fik en anden bonde og et andet bondefremstød gav derefter et lige slutspil, der ledte til remis.

Men så var det også slut for os, da Mikkel vandt resten, det gik ud over Kristian Ulmer, Henning Jakobsen, Peter Keyser og Frederik. Så alt i alt 6-4 til Mikkel, som var hans håb for matchen!