Skak OL – Lynskak: Carsten Bank Friis var helt suveræn!

2. aften var Skak OL bød på Lynskak, som er en lidt nyere disciplin i Fredericia Skakforenings Skak OL. Denne kom nemlig først på programmet i 2021, da den overtog pladsen fra Handicapskak, som havde været med de første to gange.

Forsvarende mester i Lynskak var Carsten Bank Friis, som også denne gang var mødt op for at forsvare hans titel. Der var dog 9 andre deltagere, som meget gerne ville fratage ham denne mulighed.

Aftenen startede med en alle-mod-alle 10 mands turnering, og efter de 9 runder blev de to lavest placerede sorterede fra. Dette gik ud over Claus Marcussen og Mathias Skærved. Alle resultater kan ses her: https://turnering.skak.dk/TournamentActive/Details?tourId=29068

Hernæst startede knockoutfasen, hvor nummer 1 skulle møde nummer 8, nummer 2 skulle møde nummer 7, og så videre. Der blev kun spillet et parti, hvor bedst placerede fra indledende havde hvid. Netop det, at man kun var et nederlag fra elimination, gjorde, at der kom en del nerver på. Såfremt partiet endte remis, spillede man igen, men med omvendte farver.

Resultater – Kvartfinalerne:

Carsten Bank Friis – Michael Leon Christensen 1-0

Hans Ulrich Falk Christensen – Frederik Sørensen 1-0

Mikkel Vinter Motzkus – Jens Chr. Hansen ½-½ (1-0 i andet parti)

Jenith Easwaralingam – Johnni Marcussen ½-½ (1-0 i andet parti)

Resultater – Semifinalerne:

Carsten Bank Friis – Jenith Easwaralingam 1-0

Hans Ulrich Falk Christensen – Mikkel Vinter Motzkus ½-½ (½-½ i andet parti) – (Til sidst et Armageddon parti, hvor Hans havde hvid og vandt)

Resultater – Bronzefinale:

Mikkel Vinter Motzkus – Jenith Easwaralingam 1-0

Resultater – Finale:

Carsten Bank Friis – Hans Ulrich Falk Christensen 1-0

På den måde endte Carsten igen, igen, igen med at vinde guld, da han vandt samtlige 12 partier denne aften. Dette var hans 2. guldmedalje ved dette OL, imens det var nummer 8 guld i alt (og nummer 10 medalje i alt ud af 11 mulige!). Hans Ulrich fik sin første medalje nogensinde, imens Mikkel fulgte sidste uges sølv op med en ny medalje, denne gang af bronze.

Fredericia Skakforenings 4. Skak OL afsluttes på mandag med den sidste disciplin: Holdskak.