Fredericia Skakforenings 4. Skak OL

Siden 2012 har det været en tradition, at vi hvert 4. år afholder Skak OL i Fredericia Skakforening. Her dystes der over 3 aftener i forskellige skakdiscipliner, og hver aften er der selvfølgelig guld-, sølv- og bronzemedaljer at kæmpe om. I år kæmpes der i følgende discipliner:

Mandag d. 19. august – Syvkamp: Ved sommer-OL kæmpes der i atletik i disciplinen tikamp. Ved Skak OL har vi vores egen syvkamp. Her spilles der 7 runder, hvor der i hver runde spilles en ny form for skak. Dette inkluderer fx Fischer random, temaåbning og tidshandicap.

Syvkamp har været på programmet ved alle de 3 tidligere udgaver af Skak OL. Både i 2012, 2016 og 2021 har Carsten Bank Friis vundet guld.

Mandag d. 26. august – Lynskak: Ved sommer-OL er der stor fokus på de discipliner, hvor det gælder om at være hurtig. I atletik har de 100 meteren som kongedisciplinen, ligesom de i svømning har 50 meteren som kongedisciplinen. Derfor er lynskak selvfølgelig med på programmet ved Skak OL.

Lynskak har kun været på programmet i 2021. Forsvarende mester er Carsten Bank Friis.

Mandag d. 2. september – Holdskak: Ved sommer-OL er der selvfølgelig også en masse discipliner, hvor man kæmper som et hold. Derfor skal holdskak selvfølgelig også være en del af Skak OL. Her kæmpes der i 2 mands hold, hvor der ellers spilles normal hurtigskak på hvert bræt. Holdene laves således, at de er nogenlunde jævnbyrdige. I alt er der 6 medaljer i spil denne aften, og derfor er det jo klart den aften, hvor der er bedst mulighed for at få en medalje med hjem!

Holdskak har været på programmet ved alle de 3 tidligere udgaver af Skak OL. De tidligere vindere er: Lasse Nielsen og Mogens Kappelgaard (2012), Carsten Bank Friis og Janosh Easwaralingam (2016), Claus Marcussen og Arne Bech Madsen (2021)

I 2012 og 2016 var handicapskak på programmet i stedet for lynskak. Her vandt Jens Chr. Hansen i 2012, imens Carsten Bank Friis vandt i 2016.

Herunder ses den store medalje tabel fra de første 3 Skak OL:

NummerNavnGuldSølvBronzeI alt
1Carsten Bank Friis6208